توسعه سازمانی, مقالات عمومی

راه‌کارهای افزایش انگیزه سازمانی

افزایش انگیزه سازمانی

ایجاد انگیزه و افزایش عملکرد به شما کمک می‌کند از حداکثر پتانسیلی که هزینه آن را پرداخت کرده‌اید، استفاده کنید. منظور از این پتانسیل‌، توانایی منابع انسانی مجموعه است.

به یاد داشته باشید که برای عملکرد بهتر نیروی انسانی، آن‌ها علاوه بر شرایط کاری خوب، باید از نظر روانی نیز تغذیه شوند.

در این مقاله اصول و روش‌های ایجاد انگیزه در کارکنان را بررسی کرده‌ایم.

 

نشانه‌های انگیزه بالا در کارکنان:

  • تعهد به نتایج و مسئولیت کارها
  • شایعه پراکنی در سازمان خیلی کم است
  • جابجایی و ترک کار کارکنان بسیار پایین است
  • خلاقیت و قوه ابتکار در حل مسائل بسیار و محیطی پویا وجود دارد
  • همکاری بین افراد در سطح عالی وجود دارد
  • کارکنان بهترین خدمات را عرضه می‌کنند

 

اصول ایجاد انگیزه در کارکنان:

اصول ایجاد انگیزه در کارکنان یکی از مهمترین مفاهیمی است که مدیران برای رشد سازمان خود باید با آن آشنا شده و از نحوه استفاده از این عوامل در سازمان خود آگاه باشند. مدیران با به کارگیری اصول ایجاد انگیزه می‌توانند کارایی کارکنان خود را افزایش داده و علاقه به انجام وظایف شغلی و در نهایت رشد سازمان را ایجاد کنند.

1. ایجاد امنیت شغلی

امنیت شغلی یکی از مواردی است که باعث ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان می‌شود. زمانیکه کارمندان یک سازمان هیچ نگرانی برای از دست دادن شغل خود نداشته باشند با علاقه و اشتیاق بیشتری تلاش می‌کنند تا وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام بدهند.

2. تعامل و ارتباط درست بین مدیر و کارمند

دوست داشتن مدیر و سازمان یکی از مهم‌ترین اصول ایجاد انگیزه در کارکنان محسوب می‌شود. از طرفی ارتباطات اجتماعی یکی از مهم‌ترین نیازهای ارتباطی ما انسان هاست. رفع این نیاز می‌تواند به افراد به صورت فردی و جمعی نیز انگیزه ایجاد کند، زمانی که کار به صورت گروهی انجام شود و مدیر در فرآیند پروژه در کنار کارکنان باشد، کارکنان انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و در نتیجه با کارایی بالاتری کار می‌کنند.

نکته: ارتباط دوستانه و همراهی اعضای مختلف یک سازمان با یکدیگر مهم‌ترین علت ایجاد وفاداری در کارمندان است.

3. ایجاد بستری برای پیشرفت

هر سازمانی که بستری برای ارتقاء و پیشرفت شغلی داشته باشد، انگیزه کارکنان آن سازمان برای دستیابی به موفقیت شغلی افزایش می‌یابد و یکی از زمینه‌های افزایش انگیزه را برای آنان فراهم می‌کند.

4. صداقت و جلب اعتماد کارکنان

صداقت در رفتار و گفتار مدیران و اجتناب از دروغ باعث جلب اعتماد کارکنان سازمان خواهد شد. این مسئله برای کارمندان بسیار لذت‌بخش‌تر است و تاثیر بسزایی بر انگیزه کارکنان می‌گذارد.

 

نتایج مثبت ایجاد انگیزه در کارمندان:

از جمله مزایایی که مدیران می‌توانند با به کار‌گیری راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان ایجاد کنند، موارد زیر است:

– علاقه کارمندان و توجه آن‌ها به کارهایی که در شرکت انجام می‌دهند، بیشتر می‌شود و بازدهی سازمان افزایش می‌یابد.

– با فراهم‌شدن بستر آموزشی برای کارمندان، یادگیری مهارت‌های شغلی به نحو احسن انجام می‌شود و سطح کیفی خدمات کارمندان افزایش می‌یابد.

– داشتن انگیزه باعث به وجودآمدن خلاقیت در کارکنان می‌شود؛ درنتیجه آن‌ها می‌توانند از ابتکارات خود در دستیابی سریع‌تر به اهداف شرکت استفاده کنند.

– هر گونه حاشیه و سنگ‌اندازی از جانب افراد مختلف از مجموعه دور می‌شود و کارکنان تنها به افزایش راندمان کارشان فکر می‌کنند. رفتار و برخورد کارمندان در ارتباط با یکدیگر و مدیر بهبود می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *