بازاریابی, توسعه سازمانی, مقالات عمومی

تفکر سیستمی و اهمیت آن

تفکر سیستمی

امروزه یکی از مشکلات اساسی جامعه‌ی ما، دید کوتاه‌مدت و جزئی‌نگر به مسائل اطراف است؛ اما تفکر سیستمی می‌تواند این مشکل را حل کرده و باعث نگاه جامع‌تر ما به برخی مسائل گردد. این مبحث نه تنها در سازمان‌های بزرگ می‌تواند به ما کمک کند، بلکه در بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و حتی محیط خانواده هم حرف‌هایی مهم و کاربردی برای گفتن دارد.

در تفکر سیستمی (Systematic Thinkin) مهم است که شما به جزئیات حساس باشید و تفاوت دیدگاه‌ها و نگرش‌ها را مد نظر قرار دهید؛ اما از سوی دیگر، بسیار اهمیت دارد که در دام بحث‌های غیرسازنده گرفتار نشده و قادر باشید با عبور از آن‌ها، به یادگیری بخش‌های کاربردی و مهم نگرش سیستمی مشغول شوید.

برای آشنایی هر چه بیشتر و البته کاربردی‌تر با تفکر سیستمی، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

تفکر سیستمی چیست؟

تفکر سیستمی یک ابزار تشخیصی است که به افراد قبل از اقدام به هر کاری، در ارزیابی مشکلات کمک می‌کند. در حقیقت، این ابزار، یاری‌دهنده شما پیش از گرفتن تصمیم نهایی برای هر عمل است. این ابزارها، همچنین کمک خواهند کرد تا از سطح پایین دانش خود دور بمانید.

 

سیستم چیست؟

در یک سطح اساسی، سیستم مجموعه‌ای از قطعات بهم وابسته یا وابسته به یکدیگر است که یک کل واحد را تشکیل می دهد. این قسمت‌های متقابل باید تعامل داشته باشند، درغیر اینصورت بخشی از یک سیستم نخواهند بود.

 

چرا باید تفکر سیستمی داشته باشیم؟

تفکر سیستمی دامنه انتخاب‌های موجود برای حل مسئله را با توسعه و بهبود تفکر و کمک به ما برای حل مشکلات به روش‌های جدید و متفاوت گسترش می‌دهد. درعین‌حال، اصول تفکر سیستمی ما را آگاه می‌کند که هر راه‌حلی که انتخاب می‌کنیم، چه تأثیری بر بخش‌های دیگر سیستم می‌گذارد. با پیش‌بینی تأثیر هر رفتار و تصمیم، می‌توانیم تبعات منفی آن را به حداقل ممکن برسانیم.

 

اهمیت و نقش تفکر سیستمی در سازمان

مبدل سازی شکست به ابزاری کارآمد

گسترده ترین شعارهای تفکر سیستمی در سازمان در حوزه شکست است. شکست در این رویکرد زمینه‌ی موفقیت، تجربه و تصمیم گیری مناسب را به وجود می آورد. زمانی که از تفکر سیستمی بهره مند هستیم، به خوبی درک می‌کنیم که شکست مختص سازمان نیست. بلکه سیستم حاکم بر سازمان به صورت موقت از فعالیت خارج شده است.

شناسایی تعاملات میان اعضا سازمان

در بعضی از سازمان‌ها کارکنان در خصوص رفع مشکل به بن بست می‌رسند. رویکرد سیستمی کمک می‌کند تا منابع انسانی سازمان متوجه پویا بودن و وابستگی مسائل مختلف شوند. هر شخصی در راستای دستیابی به موفقیت نیازمند همکاری است. در سبک تفکر سیستمی ابزارهای مناسب برای خلاقیت، بهره وری و ادغام در محیط کار به کاربران ارائه می‌گردد.

بهینه سازی سازمان

بهینه سازی فرایندهای کارکردی سازمان مستلزم آگاهی از تعامل کارمندان و نحوه فعالیت سیستم کسب و کار است. تفکر سیستمی در سازمان باعث می‌شود تا گام های غیر ضروری حذف گردیده و از مسیر مستقیم به سمت موفقیت گام برداریم. در طی این فرایند نوعی بهینه سازی در زمان و سرمایه سازمان شکل می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *